TSM Osa 3, Luku 018 (tsmpart3/tsmpart3.018)

Edellinen kuvaus Seuraava kuvaus Indeksiin

Kertomus erään ryhmän kohtaloista

vuonna 458

18. luku

Kun Trex toteaa, että koirat saavat hänet kiinni joka tapauksessa, käy hänen henkivartijansa taisteluun koiria vastaan. Trexin henkivartija osuu heti johtajakoiraan, tappaen sen välittömästi. Muut koirat pakenevat ja me pääsemme jatkamaan matkaa.

Tauolla Tuppi kertoo meille lisää sukunsa vaiheista. Kuulemme että heillä oli aikoinaan linna pohjoisessa, kunnes talonpojat valtasivat sen. Hänellä on yhä kartta, josta näkyy sen tarkka sijanti. Kiinnostumme tästä nykyään tyhjillään olevasta linnasta ja pienen keskustelun jälkeen päätämme lähteä tutkimaan sitä, vaikka joudummekin ensin palaamaan kolmen päivämarssin verran takaisin Quatziin.

Näemme porotokan hieman ennen kuin saavumme Quatziin. Tiet olivat parantuneet sen verran, että selvisimme matkasta kolmen päivän sijaan kahdessa päivässä. Shad lähtee heti illalla kirjastoon katsomaan, josko sinne olisi tullut uusia kirjoja (vastahan hän kävi siellä viimeksi kuusi päivää sitten).

Jatkamme matkaa pohjoista kohden. Aamupäivällä näemme vain kotkan ja iltapäivällä vastaamme tulee ryhmä paikallisia asukkaita. Shad rupeaa heti käännyttämään heitä, mutta joutuu sitten luopumaan siitä, koska he ovat jo 'oikeassa' uskossa.

Puolenpäivän aikoihin pääsemme Tupin suvun entisillä mailla olevaan kylään, jossa Shad, tapansa mukaan, aloittaa taas hirmuisen käännytys operaation. Hän vaihtaa yhteisestä kassasta yhden kultarahan kupariksi ja ottaa tämän säkin jakaen siitä kaikille 'käännytettäville'. Käännytys ei kuitenkaan oikein suju, koska sikäläinen pappi saapuu paikalle. Shad ja pappi ryhtyvät väittelemään niin korkeatasoisista hengellisistä asioista, että kaikki muut, me mukaan lukien, poistuvat paikalta. Syötyämme ja levättyämme majatalossa käymme ilmoittamassa Shadille, että olemme nyt lähdössä. Shad vastaa, että menkää vain ja jatkaa väittelyä. Toteamme ettemme jää tänne Shadia odottelemaan, vaan hän saa tulla yksin perässä. Pääsemme jo aika lähelle linnaa ennen leiriytymistämme.

Yöllä Tuppi herää, hyppää ylös ja lähtee juoksemaan kohti kimppuumme hiipiviä örkkejä, huutaen "Jättäkää ne minulle...". Tässä vaiheessa myös vartiossa ollut Bill huomaa örkit ja kääntyy taistelemaan. Kolme örkkiä hyökkää Billin ja Tupin kimppuun ja loput kolme juoksevat kohti nukkuvia kääpiöitä. Tässä vaiheessa Aron ja Trexin henkivartija heräävät. Aron nousee kahta hänen suntaansa tulevaa örkkiä vastaan. Trexin henkivartija syöksyy isäntänsä ja tätä kohti tulevan örkin väliin. Tuppi tappaa nopeasti toisen vastustajistaan, eikä toinenkaan kestä montaa iskua. Bill saa myös omansa hoidettua. Kun Aron vetää miekkansa tupesta ja heilauttaa sitä kahdenkäden miekan tyyliin, tapahtuu hirmuinen räjähdys, kun miekassa olevat kaksitoista kaiverrusta vapautuvat. Tämä räjähdys vahingoittaa Aronia pahasti ja tappaa kaksi hänen kimppuunsa tullutta örkkiä. Trexin henkivartija tappaa oman örkkinsä ensimmäisellä iskullaan.

Aron on aamulla vielä niin heikossa kunnossa, että jäämme lepäilemään täksi päiväksi. Shad saapuu noin puolenpäivän aikohin ja kertoo myös törmänneensä örkkeihin.

Iltapäivällä huomaamme, että meitä kohti on tulossa todella pahan näköinen demoni. Kun kaivelen vielä vähän tietojani demoneista totean, että tuo kuuluu selvästi niihin kaikkein pahimpiin. Onneksemme Shad on mukana ja kutsuen jumalaansa apuun hän onnistuu karkoittamaan demonin, ennen kuin se ehtii meidän kimppuumme.

Pääsemme linnalle vähän ennen puoltapäivää. Aron huomaa sen muurit ensimmäisenä ja lähetämme hänet tutkimaan tilannetta etukäteen. Hän palaa vähän ajan päästä kertoen, että linna näyttää olevan suhteellisen hyvässä kunnossa ainakin tältä puolelta katsoen. Hän lähtee vielä uudestaan tutkimaan tilannetta myös toiselta puolelta. Kun hän palaa kertoo hän, että toisella puolella hän oli nähnyt pihalla yhden örkin ja luultavasti siellä on niitä enemmänkin. Aron oli kuitenkin nähnyt sopivan paikan josta voisimme yrittää sisälle. Jätämme hevoset ja vankkurit Trexin palvelijoiden ja hänen henkivartijansa vahdittavaksi vähän kauemmaksi ja lähdemme kaikki lähestymään linnaa. Pääsemme ilman ongelmia lähelle kohteena olevaa tornia. Aron hiipii ensimmäisenä sisään. Seuraavana on menossa Bill. Kun Aron ehtii sisälle torniin aloittavat siellä olevat harakat hirmuisen metelin. Painumme kaikki muut äkkiä piiloon, koska örkit tulevat kuitenkin ihmettelemään meteliä. Odottelemme jonkin aikaa ja sitten kuuluu hirmuinen karjahdus "Riviin". Shat ja Trex päättävät lähteä katsomaan mitä sisällä tapahtuu, mutta ennen kuin he ehtivät edes muureille asti syöksyy heitä vastaan kauhistunut lauma örkkejä. He iskevät paria ensimmäistä ja Shat saakin yhden tapettua. Kun ehdimme sisälle toteamme että Aron seisoo keskellä pihaa edessään yksi todella ison örkin ruumis ja vähän kauempana on vielä neljä örkin ruumista lisää. Kysymme mitä oikein tapahtui ja Aron kertoo}, että kun hän oli ensin tornissa yrittänyt kiivetä ylös muureille olivat harakat käyneet hänen kimppuunsa. Hän oli paennut niitä ulos vain todetakseen että toisesta tornista purkautui juuri lauma örkkejä ulos. Aron oli aloittanut taistelun heitä vastaan ja oli ehtinyt hakata niistä jo neljä maahan kun päälinnasta oli tullut örkkien johtaja ja karjaissut tuon "Riviin" käskyn. Johtaja oli käskenyt häntä antautumaan, jolloin Aron oli lähtenyt kävelemään kohti. Heti kun hän oli tullut riittävän lähelle johtajaa oli hän aloittanut taistelun. He olivat molemmat olleet puolustuskannalla ja vaihtaneet muutaman iskun ennen kuin Aron sai onnistuneen iskun perille. Tämä isku oli tappanut örkkien johtajan välittömästi. Tässä vaiheessa muut örkit olivat lähteneet pakoon.

Lähdemme ensimmäisenä tutkimaan sitä tornia, josta ne örkit olivat tulleet. Trex ja Bill menevät ensimmäisenä sisään. Hetken päästä Trex tulee hirmuisesti haisevien taljojen kanssa ulos. Trex jatkaa melkein samantien takaisin sisälle. Vähän ajan kuluttua Shad löytää sisältä salakäytävä. Kun hän avaa sen laukeaa siinä oleva ansa ja piikit iskevät häntä rintaan. Ne eivät kuitenkaan läpäise hänen panssariaan. Tässä vaiheessa Bill ei enään kestä sisällä olevaa hajua ja joutuu syöksymään ulos. Hän yrittää melkein heti takaisin, mutta hän on ilmeisesti onnistunut yliherkistymään örkkien hajulle, koska joutuu syöksymään takaisin ulos heti sisälle päästyään. Bill sanoo ettei hän tule tuonne sisälle enää, vaan lähtee sillä välin tutkimaan muita paikkoja kun me muut käymme katsomassa mihin tuo salakäytävä vie.

Laskeudumme kaikki salakäytävän kierreportaita alaspäin ja tulemme käytävään, joka kääpiöiden mielestä suuntaa melko suoraan kohti linnaa. Käytävä lähtee kaartumaan hitaasti vasemmalle vähän matkan päästä. Hetken kuljettuamme näkee edessä kuleva Aron välkettä edessään ja huudahtaa: "Voi ei! Vettä!". Tulemme noin kolme metriä pitkinä lammikon luokse. Käytävässä on ilmeisesti iso kuoppa, joka on täytetty vedellä. Aron ei halua olla missään tekemisissä veden kanssa, eikä suostu jatkamaan eteenpäin. Trex ja Shad ovat innokkaita jatkamaan. Shad heittää ensin toiselle puolelle pari soihtua ja hyppää sitten sinne. Hän jää hieman lyhyeksi, mutta saa vedettyä itsensä ylös. Trex sitoo köyden ympärilleen ja heittää sen toisen pään Shadille. Trex ottaa vauhtia ja yrittää hypätä ylitse. Shad näkee heti, että tuo hyppy jää lyhyeksi ja kun Trex on ilmassa vetää hän köydestä voimakkaasti niin, että Trex pääsee melkein toiselle puolelle asti rysähtäen päin kuopan toista seinää. Shad on heti valmiina nostamaan Trexiä ylös vedestä, mutta jokin vedessä oleva on hieman nopeampi, ehtien purra Trexiä ennen kuin hän pääsee vedestä ylös. Kukaan muu meistä ei ole innostunut hyppimään tuon veden ylitse, varsinkaan nyt kun kuulimme, että siellä on jotain elävääkin.

Trex ja Shad yrittävät hetken aikaa houkutella meitä ylitse, mutta kun he eivät siinä onnistu lähtevät he tutkimaan käytävää eteenpäin. Sovimme, että odottelemme heitä täällä jonkin aikaa ja lähdemme sitten ylös tutkimaan linnaa, jos heitä ei kuulu takaisin. Näemme kuinka he etenevät käytävää pitkin vähän matkaa ja sitten käytävä tekee jyrkän mutkan oikealle, jolloin he häviävät näkyvistä. Parin minuutin päästä näemme kuinka he tulevat takaisin ja kysyvät onko meillä öljyä. He kertovat löytäneensä toisen samanlaisen kuopan mutkan takaa, mutta siinä kohdassa on katossa tanko, josta roikkumalla voisi päästä ylitse. He aikovat heittää siitä köyden ylitse ja sitoa Trexin tähän kiinni, jonka jälkeen he yrittävät liuttaa köyttää tankoa pitkin toiselle puolelle. Aron heittää heille köyden öljyämistä varten yhden pullon öljyä, mutta Shad ei onnistu saamaan sitä kiinni. He saavat kuitenkin köyden öljyttyä pullon jäänteillä ja maahan valuneella öljyllä.

Jäämme taas odottelemaan. Kuluu muutama minuutti ja sitten kuulemme hirmuisen eläimellisen huudon. Yritämme huutaa heille, mutta emme saa vastausta. Parin minuutin kuluttua näemme sinne syttyvän oudon valon ja yritämme uudelleen huutaa Trexille ja Shadille, mutta ei vieläkään vastausta. Odottelemme vielä vähän aikaa ja sitten toteamme, että heille on varmasti sattunut jotakin. Kukaan ei kuitenkaan vieläkään halua ylittää vettä, joten palaamme takaisin ylös.

Ylhäällä tapaamme Billin, joka kertoo tutkineensa linnan kokonaan yhtä salakäytävää lukuunottamatta, koska hänellä ei ollut mitään valoa mukanaan ja se johti alas pimeään. Hän kertoo löytäneensä pienen kristallipullon, jonka pohjalla oli jotain outoa massaa. Yritämme tutkia pulloa, mutta emme saa siitä yhtään sen enempää selville. Lähdemme Billin johdolla tutkimaan linnaa. Katsomme joka huoneen tarkasti lävitse ja ylimmässä kerroksessa Aron sitten huomaakin, että yhden kirjahyllyn takalevy on hieman liian paksu. Samassa hän löytää siitä avaamismekanismin ja löydämme pienen salakammion, jossa on toinen kirjahylly. Tässä kirjahyllyssä on paljon Tupin sukuhistoriaa ja minä löydän sieltä yhden ikivanhaa magiikkaa käsittelvän kirjan. Otamme sieltä mukaamme mielenkiintoisimmat kirjat ja lähdemme tutkimaan sitä Billin löytämää salakäytävää.

Salakäytävä laskeutuu suoraan alaspäin hieman ruosteisen näköisiä rappusia pitkin. Aron pistää ensin heittokoukkunsa kiinni niin, että köysi laskeutuu tikkaiden vieressä ja sitten hän lähtee kiipeämään alaspäin. Kun hän on alhaalla, huutaa hän, että seuraava voi tulla ja yksitellen me sitten viimein pääsemme kaikki alas. Alhaalla on pieni tasanne josta lähtee portaat alas ja nämä tikapuut ylös. Lähdemme portaita alas Aronin johdolla. Suhteellisen pian tulemme alas käytävään. Oven vieressä näkyy raollaan oleva salaovi. Päätämme kuitenkin tutkia tämän kerroksen ensin ja vasta sitten jatkaa alaspäin. Lähdemme käytävää pitkin oikealle. Kuljettuamme vähän matkaa käytävä tekee mutkan vasemmalle. Tässä uudessa käytävässä on paljon vanhoja huonokuntoisia aseita. Tuppi ryhtyy heti tutkimaan aseita ja hetken päästä hän onkin onnistunut keräämään sieltä muutaman nuolen, pari miekkaa, yhden kirveen ja yhden keihään, jotka näyttävät hieman paremmilta kuin muut. Kävelemme käytävän päähän ja menemme siellä olevasta ovesta vasemmalle. Tulemme viinikellariin, jossa on paljon rikottuja viinitynnyeritä ja -ruukkuja. Viinikellarista lähtee neljä ovea. Yksi tätä ovea vastapäätä ja kaksi kellarin vasemmalla seinustalla. Aron menee tutkimaan ensimmäistä ovea vasemmalla ja kun hän avaa sen syöksyy sieltä karhu. Karhu kuitenkin pysähtyy hieman ennen kuin ylettää Aroniin asti, kun sen selässä olevat valjaat kiristyvät ja nykäisevät sen takaisin huoneen keskellä olevaan kuoppaan. Aron paiskaa oven kiinni ja päätämme jättää tuon huoneen tutkimisen myöhempään.

Menemme viinikellarin toisesta päästä ulos ja tulemme samanlaiseen käytävään kuin toisellakin puolella. Käytävän tässä päässä seisoo patsas, joka esittää jotain Tupin esi-isistä. Seinillä on myös muutama taulu, joissa kerrotaan tämän esi-isän vaiheista. Patsaan lähellä olevat taulut ovat lähes koskemattomia, mutta mitä kauemmaksi patsaasta mennään sitä huonommassa kunnossa taulut ovat. Tuppi alkaa heti kiilloittaa patsasta ja Aron menee avaamaan käytävän keskellä olevan oven. Taas karhu yrittää, mutta valjaat on ilmeisesti suunniteltu niin, että karhu pysähtyy hieman ennen kuin se ylettäisi ovelle asti. Kun tutkimme asiaa tarkemmin toteamme, että jos kävelee aivan seinän vieressä karhu ei luultavasti yletä sinnekään ja näin pääsisi kiertämään huoneen reunaa pitkin takana olevalle ovelle. Aron lähtee heti kiertämään. Hän pääsee etenemään vähän toista seinää, kun hän huomaa siinä salaoven. Karhu yritti alussa, mutta kun se totesi, ettei yletä Aroniin, niin se luovutti. Aron ensin tutkii ovea ja sitten avaa sen. Sisällä hän näkee kaksi tuttua hahmoa. Toinen ryömii lattialla työnnellen tikaria laattojen väliin ja toinen koputtelee seiniä etsien sieltä onttoja kohtia. Kun Shad ja Trex huomaavat Aronin ilostuvat he ja Shad kertoo että he ovat löytäneet arkullisen taikaesineitä. Trex yrittää vaientaa Shadia, mutta ei onnistu. He kertovat mitä heille on käynyt sillävälin kun olimme erossa.

Kun Trex oli päässyt puoleenväliin asti sitä tankoa, oli tanko katkennut ja Trex oli pudonnut veteen. Shad oli ottanut pikkuisen vauhtia ja hypännyt toiselle puolelle. Sitten hän ole vetänyt Trexin kuiville ja tässä vaiheessa hän oli huomannut, että valo oli sammunut. Hän oli päästänyt hirmuisen karjaisun (se oli se eläimellinen huuto, jonka kuulimme) ja alkanut heti rukoilla jumalaansa, että saisi valoa. Jumala oli kuullut hänen rukouksensa ja lähettänyt heille valoa (se outo valo). Sen jälkeen he olivat yrittäneet sytyttää sammuneita soihtuja, mutta eivät olleet onnistuneet. Shad oli käyttänyt uuden rukouksen ja saanut liikkuvan valon, joka seuraa häntä koko ajan. He olivat jatkaneet käytävän tutkimista. Pienen kävelyn jälkeen he olivat tulleet kierreportaille ja huomaannet, että niissä joka toinen porras oli ansoitettu. He olivat onnistuneet välttämään ansoitetut portaat, eikä katto ollut pudonnut heidän niskaansa. He olivat tulleet pieneen huoneeseen, jossa oli vain yksi ovi. Kun he olivat avanneet oven oli karhu yrittänyt päästä heidän kimppuunsa, mutta se oli jäänyt muutaman sentin päähän. Sitten he olivat kiertäneet karhun huoneen reunaa pitkin, ja päässeet sille ovelle, josta Aronkin tuli huoneeseen. Käytävässä he olivat sitten lähteneet vasemmalle ja tulleet siihen josta lähtee ne portaat ylös. He olivat löytäneet sen vieressä olleen salaoven. He olivat sitoneet kahdenkäden miekan tuppeen kiinni ja työntäneet sillä ovea auki. Heidän onnekseen tämä keppi loppui kesken hieman ennen kun se osui ansalankaan ja koska kumpikaan ei uskaltanut avata ovea enempää jäi oven avaaminen siihen. Sen jälkeen he olivat huomanneet sen ansalangan ja luopuneet hommasta. Kun he olivat sitten palanneet takaisin olivat he löytäneet tämän salaoven. Tästä huoneesta oli löytynyt kaiken näköisiä taikaesineitä ja he olivat nyt etsimässä salaovia.

Kerron mitä meille on tapahtunut ja näytän Shadille niitä kirjoja, jotka löysin ylhäältä. Hän näyttää omaa kirjaansa ja jaamme muutenkin löydettyjä tavaroita. Trex huomauttaa, että noista tauluista saisi varmaan hyvän hinnan, jolloin Tuppi suuttuu ja huutaa "puskii", ja lähtee Trexin kimppuun. Samanaikaisesti lähtee myös nurkassa ollut patsas liikkelle kohti Trexiä. Tuppi hämmästyy ja kun hän toteaa että patsas todella aikoo mennä Trexin kimppuun hätääntyy hän ja huutaa "seis", jolloin patsas onneksi palaa takaisin paikalleen.

Shad tutkii Billin löytämää pulloa ja kertoo, että hekin löysivät kaksi potionia. Kun asia tulee heille mieleen eikä Shad heti keksi mitään Billin pullosta päättävät Shad ja Trex juoda omat potioninsa. Kun he ovat juoneet ne kertovat he nähneensä luultavasti tämän talon jonkin kerroksen pohjapiirroksia. Tämän jälkeen Shad keksii, että tuhon Billin pulloon pitää varmaan lisätä vettä ja kun hän sen tekee alkaa sieltä nousta höyryä. Shad laittaa sen karhun huoneeseen, siltä varalta, että höyry ei ole terveellistä, mutta karhu hyppää kuopastaan ja kaappaa pullon. Kun karhu juo pullon, tuntuu se saavan siitä riittävästi voimia repimään itsensä irti valjaista ja pääsemään vapaaksi. Lähdemme kaikki juoksemaan pakoon karhun edeltä, mutta karhu ei välitä meistä, vaan kävelee suoraan tikapuille, jatkaen niitä pitkin ylös. Samassa kuulemmekin epätoivoista huutoa ja kun juoksemme karhuhuoneeseen, löydämme Trexin roikkumasta karhun valjaista noin metrin korkeudella pohjasta. Trex oli hypännyt suoraan altaaseen katsomatta ensin mitä siellä mahdollisesti on tiellä. Hän oli osunut suoraan valjaisiin ja juuttunut niihin. Hän alkoi huutaa hirmuisesti kun totesi ettei yletä rahoihin asti. Me kaikki muut saavumme paikalle. Toteamme, että koko karhun altaan pohja on täynnä pikkurahaa, mutta arvelemme, että siellä on muutamia isompiakin rahoja joukossa. Hetken mietittyämme minä keksin keinon, miten saamme nopeasti isommat rahat esiin. Sovimme että Shad otta Trexin alas ja roikottaa häntä jaloista niin, että vain kädet ylettävät maahan ja sitten annamme Trexin etsiä kaikki arvokkaimmat rahat esiin, sillä välin kun me muut vahdimme vieressä. Homma ei ihan suju niin kuin alunperin piti. Ensinnäkin Trexillä kului hommaan aikaa alle kymmenen sekuntia ja toiseksi kenelläkään ei ollut mitään mahdollisuutta nähdä edes häntä, saati sitten hänen käsiään, sen hirmuisen tinakolikko myrskyn takaa minkä hän sai aikaiseksi etsiessään kolikoita. Joudumme turvautumaan tarkkaan ruumiintarkastukseen ja löydämmekin kohtuullisesti kolikoita, jotka eivät ole hänen kukkaroissaan, vaan taskuissa, housunlahkeissa, korvissa, suussa jne.

Lähdemme kaikki yhdessä tutkimaan sitä Shadin ja Trexin löytämää ansaa. Aron ryömii toiselle puolelle, mutta ei löydä mitään kunnollista tapaa purkaa sitä. Hän päättää kuitenkin yrittää ja pyytää Wirz'nbru'znrin mukaansa. Me muut menemme kauaksi. Heti kun Aron koskee lankaan ansa laukeaa ja tuli peittää heidät alleen. Aronille ei käy mitenkään tulelta suojaavan viittansa takia, mutta Wirz'nbru'znr saa pienen haavan, jonka Aron heti sitoo. Aron toteaa, että lanka on edelleen paikallaan ja minä ehdotan että avataan ovi kokonaan. Aron avaa oven katkaisten langan, mutta mitään ei tapahdu. Pääsemme kulkemaan onnellisesti ovesta lävitse. Oven takana on portaat, jotka loppuvat samanlaiseen käytävään kuin kerrosta ylempänäkin. Lähdemme taas vasemmalle. Mutkassa Shad huomaa, että käytävässä on paljon taikaa ja hetken mietittyämme päätämme silti mennä sinne. Heti mutkan jälkeen minä ja Shad menetämme yllättäen kaikki taikaenergiamme ja menemme tajuttomiksi.

Muut säilyivät aivan kunnossa ja he siirsivät meidät pois tuolta alueelta. käytävän päässä on ovi, jossa luki jotain outoa teksti. Muut eivät kuitenkaan uskalla mennä oven taaksi koska kumpikaan meistä taikureista ei ole tajuissaan selvittämässä mitä ovessa lukee. He palaavat takaisin ja jatkavat suoraan portaikon ohitse oikealle. Oikealla mutkan jälkeen näkyy edestä hohdetta ja kun he menevät lähemmäksi huomaa Aron edessä sieniä. Aron alkaa heti tutkia niitä ja tunnistaakin niistä monet parantaviksi. Muutamat niistä ovat myrkyllisä ja ne Aron tuhoaa. Aron tutkii ja luokittelee sienet ja jakaa niistä kaikille tasaisen erän kannettavaksi. Käytävän päässä on ovi oikealle. Oven takaa löytyy huone täynnä outoja esineitä, joista Aron vain kertoo, että ne ovat tiedonhankkimisvälineitä. Huoneen vastakkaisella seinustalla on yksi ovi ja oikealla seinällä vielä yksi ovi. Aron menee ensin tutkimaan vastakkaisella seinällä olevaa ovea, mutta koska siinäkin on samanlaista tekstiä kuin siellä käytävässä, jossa minä ja Shad menimme tajuttomiksi palaa hän takaisin. Kun he kävelevät kohti oikealla seinällä olevaa ovea huomaavat he sen vasemmalla puolella seinässä kohdan, jossa on joskus ollut aukko. He menevät heti purkamaan seinää hieman lisää ja pääsevät siitä lävitse vankityrmän näköiseen kammioon. He palaavat takaisin ja kokeilevat keskellä olevaa ovea. Ovi on lukossa, mutta seinällä on seitsemän avainta, joista ensimmäinen sopii oveen. Oven takaa aukeaa käytävä, jossa on neljä ovea ja sitten se tekee mutkan vasemmalle. He avaavat ensin kaikki ovet avaimilla ja tutkivat sellit. Kulman takaa löytyy käytävän päästä yksi ovi ja salaovi, joka johtaa siiheen käytävään, jossa minä ja Shad menimme tajuttomiksi.

Oven takana on taas yksi selli, mutta sen seinät on pehmustettu ja se on muutenkin paremmin sisustettu kuin muut sellit. He ryhtyvät etsimään salaovia ihan kunnolla ja Wirz'nbru'znr löytää yhden käytävän mutkasta. Salaoven takana on pieni kammio, josta lähtee portaat ylös ja alas. Wirz'nbru'znr käy ylhäällä vilkaisemassa mihin ne portaat vie. Portaat johtavat siihen kammioon, jota Shad ja Trex tutkivat silloin kun Aron löysi heidät. Alas johtavien portaiden yläpuolella on joku teksti, jota kukaan tajuissaan olevista ei osaa lukea, mutta he päättävät silti jatkaa alaspäin. Portaat johtavat tilaan, jonka Trex heti tunnistaa tämän kerroksen siksi, jonka hän näki sen potionin juotuaan. Portaita vastapäätä on kaksi ovea ja vasemmalle lähtee yksi. Lisäksi portaiden vierestä lähtee yksi ovi suoraan takaisinpäin. Tämän oven vieressä on syvennyksessä allas joka on täynnä vettä. He täyttävät siitä vesileilinsä maistettuaan ensin, että vesi on kunnollista. Tuppi lähtee ylös viemään meille tajuttomillekin vettä ja muut jatkavat tutkimista. He menevät ensin vasemmalla olevasta ovesta. He tulevat käytävään, joka jatkuu oikealle. Trex jää tutkimaan käytävän tätä päätyä etsien salaovia ja muut jatkavat toiseen päähän. Toisessa päässä on portaat alas ja käytävässä on lisäksi kaksi ovea oikealle. Tässä vaihessa kuuluu pyssyn pamahdus ja kun muut hetivät paikalle näkevät he kuinka Trex seisoo ylpeänä tapetun käärmeen vieressä. Käärmeeksi sitä on tosin hieman vaikea tunnistaa, koska sen osat ovat pitkin käytävää ja osin seinilläkin. Aron sitää käärmeen pureman haavan ja Trexin toteaa, että on parempi liikkua yhdessä ja liittyy seuraan.

He menevät tutkimaan niitä oikealla puolella olevia huoneita. Käytävän päässä olevassa huoneessa on ison koiran ruumis, jolta Trex alkaa heti irroittaa hampaita. Huoneesta lähtee ovet suoraan eteenpäin ja oikealle. Edessä on toinen huone, jossa näkyy olevan kaiken maailman pikkueliöitä. He jatkavat oikealle. Tässä vaiheessa yksi hämähäkki onnistuu puremaan Wirz'nbru'znria, mutta hämähäkki saadaan nopeasti tapettua. Kolmannessa huoneessa ei ole mitään erikoista ja neljännessä he näkevät todella ison hämähäkin kuoren. Koska kuoren omistaja saattaa vielä lymyillä jossain nurkassa päättävät he jättää huoneen tarkemman tutkimisen väliin. Kun he palaavat takaisin siinen tilaan, jossa se vesisammio on, saapuu Tuppi ylhäältä ja liittyy seuraan. He tutkivat sitä portaiden vieressä olevaa ovea ja Aron löytää siitä ansan, joka laukeaa, jos kynnykselle astutaan. Aron avaa oven ja he lähtevät kiipeämään oven takaa aukeavia portaita ylös. He toteavat tulevansa siihen huoneeseen, jota Shad ja Trex olivat tutkimassa kun Aron tuli paikalle. Tässä vaiheessa he alkoivat jo väsyä tutkimiseen ja palasivat sitä Wirz'nbru'znrin löytämää salakäytävää pitkin alas meidän tajuttomien luokse.

+
+ Hahmot levelin mukaan
+
+  					   Level	   Day		Age
+ Name (Profession)	Pelaaja		Start	End	Start	End	(days)
+
+ Aron
+ Assasin		Ville		10	10	16.6.57	-	-
+
+ Wirz'nbru'znr
+ Assasin		All		5	5	7.3.58	-	-
+
+ Sir Rudolf Viisas
+ Bard			Kivinen		4	4	22.4.58	-	-
+
+ Sir Trex Goodtrade
+ Trader		Alakoski	4	4	24.4.58	-	-
+
+ Shadwell The Sad
+ Scholar/Priest	Nevalainen	4	4	25.6.58	-	-
+
+ Bill The Hero
+ Fighter		Maaninen	4	4	30.6.58	-	-
+
+ Tuppi The Great Unbeliver
+ Barbarian		Ahponen		4	4	30.6.58	-	-

Edellinen kuvaus Seuraava kuvaus Indeksiin


<kivinen@iki.fi>