TSM Osa 4, Luku 009 (tsmpart4/tsmpart4.009)

Edellinen kuvaus Seuraava kuvaus Indeksiin

Uppo-Nallen ja hänen ystäviensä seikkailuja

vuonna 492

9. luku

Muistamme, että meillähän on sen yhden aikoinaan ryhmässämme mukana olleen gnomen avain, joka näyttää olevan lähes oikean kokoinen tuohon oveen. A-C menee ja kokeilee sitä ja yllättäen se sopii lukkoon. A-C kääntää avainta, mutta mitään ei tapahdu. Odotamme vähän aikaa ja sitten ovi lähtee hitaasti aukeamaan. Oven takaa lähtee ramppi ylöspäin. Portaiden yläpäässä on uusi ovi, jossa on kolme avaimenreikää. Huomaamme, että lukot on numeroitu yhdestä kolmeen. Päätämme kokeille avaimia lukkoihin numerojärjestyksessä. Asterix menee kokeilemaan ensimmäistä lukkoa, mutta kun hän työntää avaimen lukkoon alkaa kaasua työntyä huoneeseen ja lähdemme kaikki pakoon. Jäämme odottelemaan kaasun haihtumista. Käymme pari kertaa kokeilemassa, mutta kaasu tuntuu kestävän aika pitkään. Uppo-Nalle saa kuitenkin hirmuisen kammon kaasua kohtaan eikä suostu menemään sisälle ennen kuin me muut olemme varmistaneet, ettei siellä ole enää kaasua. Lopulta kaasu poistuu ja menemme kokeilemaan lukkoa numero kaksi. Me muut olemme paljon kauempana kun Asterix avaa lukkoa. Samassa suuri tulipallo iskee meihin, mutta onneksemme selviämme siitä pienin vahingoin. Misk sanoo tutkivansa lukkoja, jolloin me kaikki muut A-C:tä lukuunottamatta (hän jää miettimään jotain oven luokse) poistumme vauhdilla ulos. Hetken päästä Misk ja A-C:kin tulevat perässä ja kertovat, että nyt siellä on taas kaasua. Päätämme odottaa aamuun ennen kuin menemme kokeilemaan onko kaasu haihtunut.

Menemme uudestaan oven luokse ja A-C menee kokeilemaan viimeistä lukkoa. Hän työntää avaimen sisään mutta mitään erikoista ei tapahdu. Kun hän kääntää avaimesta kuuluu vain klik, mutta ei muuta. Hän ottaa avaimen pois ja kokeilee sitä keskimmäiseen lukkoon, kun mitään erikoista ei tapahdu kääntää hän taas avainta ja kuuluu uusi klik. Samoin kolmannessa lukossa. Tässä vaiheessa me muutkin alamme jo palata kauempaa lähemmäksi ja hetken päästä ovi aukeaa hitaasti. Tulemme kammioon, jonka keskellä on iso paasi, jossa makaa kuolleen gnomen ruumis. Huoneesta löytyy gnomen varusteet ja kaksi ovea. Minä totean että tuo gnomen kilpi varmaan sopisi minulle ja otan sen. Samalla hetkellä kun otan kilven ilmestyy gnomen yläpuolelle haamu, joka hyökkää kimppuumme. Uppo-Nalle lähtee heti haamun nähtyään hirmuista vauhtia pakoon, mutta me muut alamme puolustautumaan. Haamu saa minut vuotamaan ja peräännyn taakse sitomaan haavaani. Sitominen ei oikein onnistu ja en oikein tykkää haavan aiheuttamasta shokista vaan menen todella heikkoon kuntoon. Muut saavat sillä aikaa haamun karkoitettua ja tulevat auttamaan minua. Muut tutkivat tarkemmin gnomen ruumista ja he löytävät muutamia pulloja. A-C haistaa yhtä ja toteaa että tällä yhdellä varmaan pääsee seinistä lävitse ja niin hän juo sen ja menee päätyseinästä lävitse tutkimaan mitä siellä on. Hän palaa hetken kuluttua ja menee toisella sivulla olevan oven vierestä seinän lävitse. Kun häntä ei ala kuulua takaisin lähtevät muut tutkimaan ensin sitä toista ovea jonka takaa A-C vielä palasi. Misk saa oven auki ja sisältä he löytävät lasisen miekan, jonka Huura ottaa. He palaavat takaisin ja menevät tutkimaan toista ovea. Oven takaa aukeaa käytävä, jonka seinät on peitetty verhoilla. Toisessa päässä näkyy ovi. Misk menee avaamaan toisenpään oven ja kun hän avaa sen iskee häneen kova tuuli, joka heittää hänet sisälle. Obelix menee perässä tutkimaan miten Miskin kävi. Hetken kuluttua hän palaa takaisin Miskiä kantaen ja kertoo ettei siellä ollut mitään erikoista.

Samassa Uppo-Nalle saapuu takaisin jonkun Zoh Albazarin mukana. Zoh kertoo eksyneensä seudulle ja pyytää päästä meidän mukanamme takaisin. Minulla tulee mieleen että noiden verhojen takanahan voisi olla jotain arvokasta ja menen avaamaan toisen verhon. Muut jäävät juttelemaan Zohin kanssa naapurihuoneeseen. Verhon takana on hassu symbooli ja pieni arkku. Koska olen liian heikossa kunnossa poistaakseni (tai edes etsiäkseni) arkusta ansat luotan onneni ja avaan arkun nopeasti samalla kilven taakse suojautuen. Minuun osuu yksi pienistä nuolista ja se tekee pienen vuotavan haavan. Huomaan arkun sisällä kolikoita ja kouraisen niistä kourallisen samalla kun huudan muut paikalle. He sitovat minut ja pistävät loput rahat yhteiseen kassaan. He tutkivat heti toisen verhon takaa ja löytävät sieltä toisen symboolin, A-C:n ja toisen pienen arkun. Obelix avaa arkun ja löydämme sieltäkin rahaa. Päätämme lähteä pois täältä hautakammiosta. Kun olemme pääseet jyrkänteen alas huomaamme, että unohdimme A-C:n ylös. Obelix palaa hakemaan hänet. Päätämme lähteä tutkimaan kartassa keskellä järveä olevaa rastia. Menemme järven toisella puolella olevaan metsään ja alamme tekemään lauttaa.

Aamulla Zoh veistää mukaan vielä airotkin ja niin Huura, Uppo-Nalle, Asterix ja Obelix pääsevät lähtemään. He pääsevät ilman ongelmia järven keskelle, mutta kun Uppo-Nalle on ensimmäistä kertaa sukeltamassa tulee hänen kimppuunsa iso kilpikonna. Uppo-Nalle pääsee siltä pakoon uimalla hirmuista vauhtia kohti rantaa, mutta kilpikonna käy lautan kimppuun. Obelix ja kumppanit saavat kilpikonnan karkoitettua, mutta Uppo-Nalle ei suostu tulemaan takaisin lautalle. Hän pelkää liikaa. Asterix käy hakemassa yhteiset yrttimme ja parantaa niillä hieman Huuraa, joka sukeltaa pari kertaa löytämättä mitään. Obelixkin päättää vuorostaan myös kokeilla löytyisikö sieltä mitään. Obelix ehtii sukeltaa vain kerran ennen kuin uusi kilpikonna ilmestyy paikalle. Obelix pääsee lautalle asti, mutta se ei kestä hänen kiipeämisyritystä, vaan hajoaa ja niin kaikki, paitsi Asterix, joutuvat veden varaan. Samassa rantaan ilmestyy outo mies, joka huutaa jotain kilpikonnalle, joka lähtee hänen luokseen. Obelix lähtee uimaan hirmuista vauhtia rantaan päin ja Asterix lähtee hakemaan rannasta lisää yrttejä Obelixin parantamiseksi. Huura ui hiljalleen kohti rantaa. Obelix on melkein tajuton kun Asterix saa hänet parannettua yrteillä ja hän pääsee viimeisillä voimillaan rantaan. Odotamme huonokuntoisten paranemista. Zoh alkaa sillävälin rakentamaan uutta tukevampaa lauttaa.

Heräämme oudossa tyrmässä. Muut kertovat, että yöllä leiriimme oli hyökännyt lauma kahdella jalalla kulkevia leijonia, mutta taistelu oli kulkenut hieman heikosti. Uppo-Nalle oli saanut sydänkohtauksen heti alussa pelästyttyään leijonia, Minä ja Zoh emme olleet edes kunnolla ehtineet herätä vaan meidät oli lyöty tajuttomiksi heti alussa. Huura oli lyönyt uudella miekallaan, joka oli hajonnut ja sen sirpaleet olivat pistäneet Huuran ja hänen vastustajansa heikkoon kuntoon. Misk oli myös lyöty tajuttomaksi suhteellisen alussa ja Asterixkaan ei ollut pitkään kestänyt. Obelix oli sentään saanut lyötyä muutaman maahan ja ajettua ne pakoon, mutta sitten hän oli nukahtanut taian voimasta ja leijonat olivat tulleet uudestaan.

Olemme tyrmässä noin parinkymmenen muun joukon kanssa. Odottelemme vähän aikaa ja jonkin ajan kuluttua aukeaa sivuovi, jota emme olleet huomanneet ja meidän käsketään mennä syömään. Huomaamme, että meillä on kova nälkä ja syömme innokkaasti jotain mössöä, joka näyttää ja maistuu aika epämääräiseltä. Sen jälkeen meidät käsketään ylös portaita pitkin jotka laskeutuvat päähuoneen katosta. Ulkona on neljä vartiomiestä ja isoa koiraa taluttava viides henkilö. Meidät viedään hissillä alas ja siellä oleva vanki kertoo meille tehtävämme. Tehtävänämme on kaivaa pitkää tunnelia. Saamme kuulla paikasta jonkin verran, mutta emme kuitenkaan niin paljon, että keksisimme mitään pakoreittiä. Lähimmälle uloskäynnille on kuulemma noin 80 kilometriä ja siellä on kuulemma iso sotilastukikohta.

Misk tekee sumun, joka saa aikaan pienen pistävän kivun meidän ranneketjuissa ja lisäksi ranteissa ja nilkoissa olevat renkaat menevät yhteen niin etteemme voi tehdä oikeastaan mitään. Hetken päästä tilanne laukeaa ja voimme taas toimia normaalisti. Työnjohtaja ei oikein tykkää Miskin leikeistä eikä suostu kertomaan mitään käsiraudoistamme.

Misk tekee itsensä näkymättömäksi ja jää tyrmään kun me muut lähdemme alas kaivamaan. Hänen puuttumisensa kuitenkin huomataan ja häntä tullaan hakemaan.

Misk tekee itsensä näkymättömäksi alhaalla kaivuupaikalla ja menee tavarahissiin, jolla kaivuujäte viedään ylös. Ylhäällä vartijat kuitenkin havaitsevat hänet ja lähettävät hänet takaisin alas.

Sovimme Luigin veljesten kanssa, että jos he onnistuvat hankkimaan meille kartan niin olemme siitä heille yhden palveluksen velkaa. He sanovat, että siihen menee noin viikko.

Saamme Luigeilta kartan ja muut pyydetyt tiedot. Pako ei näytä helpolta.

Toteamme, että omin voimin emme selviä, joten pyydämme Luigeja järjestämään pakomme. He sanovat, ettei se ole ongelma tarvitaan kuulemma vain pari viikkoa, mutta se on jo suuren palveluksen arvoinen.

Asterix viedään joukostamme jonnekin.

Uppo-Nalle viedään.

Asterix, Uppo-Nalle ja 9 leijonaa tulee hakemaan meidät sellistä. Lähdemme junalla liikkeelle, mutta siitä loppuu veto noin 60 km kohdalla, joten kävelimme loput 20 km.

Tulemme lähelle linnaketta ja leijonat ohjaavat meidät yhden seinän lävitse kierreportaille, joita kiipeämällä pääsemme ulos. Tulemme vuorenseinälle ja leijonat neuvovat meidät oikealle polulle pois paikalta. Lisäksi he sanovat, että meidän on parempi poistua nopeasti ennen kuin pakomme havaitaan. Meillä on ainostaan vartijoilta otettuja panssareita, kypäriä ja lyhyitä miekkoja. Miekoissakin on se vika että vain Huura ja Uppo-Nalle osaavat käyttää niitä edes joten kuten.

+
+ Hahmot levelin mukaan
+
+  					   Level	   Day		Age
+ Name (Profession)	Pelaaja		Start	End	Start	End	(days)
+
+ Uppo-Nalle The Sailor
+ Sailor/Human		Maaninen	5	5	1.5.89	-	-
+
+ Glamis Vulgaris 'Obelix'
+ Barbarian/Stone Giant	Ville		4	5	4.6.92	-	-
+
+ Huura Ramx
+ Fighter/Human		Riikonen	4	4	17.7.90	-	-
+
+ Misk
+ Mystic/Human		Alakoski	2	2	16.7.90	-	-
+
+ Quix The Sixfingered Monk
+ Warrior Monk/Human	Kivinen		2	2	1.5.92	-	-
+
+ Sir Asterix II
+ Paladin/Human		Nevalainen	1	1	4.6.92	-	-
+
+ Annar-Crush
+ Mage + Rogue/Elf	Ahponen		0/0	0/0	17.7.90	-	-
+
+ Zoh Albazarin
+ Thief/Human		Ahponen		1	1	25.7.92 -	-

Edellinen kuvaus Seuraava kuvaus Indeksiin


<kivinen@iki.fi>