TSM Osa 2, Luku 014 (tsmpart2/tsmpart2.014)

Edellinen kuvaus Seuraava kuvaus Indeksiin

Tuntemattomien seikkailijoiden muistelmia Osa 2.

Kertomus Burf Puke The Follower of Nonamed Mage ja hänen

ystäviensä seikkailusta

vuonna 92

14. Luku

Se taistelussa ollut mies kiittää meitä, ja antaa meille Bag of Carrying. Lisäksi hän pyytää meitä rukoilemaan kanssamme, ja lähdemme hänen perässään kohti Shrine of Holinessia. Kun rukoilemme siellä teleporttaudumme suoraan Baldemariin Raaon temppeliin (Dezta halusi sinne), paitsi että Iarty ei tule mukanamme vaan lentää jonnekin muualle, josta sitten liittyy seuraan illalla (kävi jossain juhlissa). Minun ulkomuotoni muuttuu taas hieman, ja ihonvärini muuttuu tällä kertaa vaaleaksi.

Dezta valmistautuu papiksi vihkimiseen, ja minä kopioin kirjaani uusia taikoja. Muut tekevät mitä sattuu.

Dezta vihitään Raaon papiksi, samalla hän palauttaa ne pari haarniskaa, jotka löysimme sieltä luolastosta. Hän saa uuden miekan sen vanhan hajonneen Justice Brigerin tilalle, nimeltään Defender, Demon Slayer. Käymme myös hakemassa täällä levossa olleen Jaranartin mukaan ryhmään. Lisäksi seuraamme liittyy joku Gvaran Gourman, joka on erittäin kiinnostunut niistä meidän kirjoistamme. Lisäksi myymme ylimääräiset kamamme, ja ostamme yrttejä, ja muuta tavaraa. Minä ostan itselleni suojaavan sormuksen ja jonkin verran kuluneita taika reagantteja. Dezta ostaa uusia sidetarpeita, kasvisöljyä, pyhää vettä yms tavaraa. Minä kopioin kirjaani taikoja, Dezta rukouskirjaansa uusia rukouksia, Mist kopioi kanssa jotain, Iarty kouluttaa koiraansa, Gvaran lueskelee niitä meidän kirjojamme.

Kun olen parin viikon kuluttua saanut kaiken kopioitua, kokeilen uudestaan lukea niitä taikakirjoja, joita en vielä ole ehtinyt lukea. Kun olen lukemassa yhtä niistä laukeaa se minuun, ja tunnen kuinka saan hirveitä shokkeja. Menen heti alkuunsa hieman sekaisin, mutta hetken päästä kun pääsen vähän selville suunnista yritän hypätä ulos huoneesta. Samassa minuun iskee taas shokki (kolmannen kerran), mutta pääsen siitä huolimatta turvaan ulos ovesta, ja laskeudunkin vielä melko pehmeästi. Iarty kuulee tämän ja tulee paikalle, juuri kun minä olen taas päässyt niin selville suunnista, että pääsen konttaamaan pakoon ovelta. Iarty auttaa minut hetken päästä takaisin sisälle kun se tappava pilvi on jo mennyt ohitse. Selviän kuitenkin tilanteesta ilman vakavampia vaurioita, paitsi että nyt en ole kovinkaan halukas lukemaan tätä ja sitä viimeistä puuttuvaa kirjaa (ainakaan heti, luultavasti unohdan tilanteen muutamassa viikossa, ja luen ne sitten...).

Kun olen toipunut tuosta pilvestä, käyn kysymässä paikan oppineilta siitä tornista, jonka valloittamisesta olen saanut pakkomielteen. Kuulen 100 kullan maksusta siitä tarinan, jossa kerrotaan että siellä on piiloitettu sisäänkäynti, jonka takana on joku hissi, josta pääsi ylös. Täällä ylhäällä oli kuulemma sitten ollut jotain lentäviä hirviöitä, jotka olivat tappaneet jonkun ryhmän jäsenen, ja lisäksi siellä yksi oli polttanut itsensä niissä kuumissa höyryissä. Viimeinen oli sitten paennut samaa tietä kun oli tullutkin. Kerron tälle tyypille sitten että minulla on aika paljon kirjoja joita voisin myydä, mikäli hän on kiinnostonut. Mies sanoo, että totta kai, ja ostaa ensin 5 kirjaa siihen sadan kullan summaan, mitä tuon minun kysymän tiedon hakeminen maksoi, lisäksi hän ostaa vielä noin viisikymmentä kirjaa kullan kappele hintaan.

Kun Dezta on saanut rukouksensa kopioitua odottelemme vielä muutaman päivän että Leprechaun saa meidän kenkämme valmiiksi (hän lupautui tekemään meille kunnon kengät palkkioksi henkensä pelastamisesta. Lopulta pienten miettimisten jälkeen, sovimme yksistä kenelle tahansa sopivista kengistä (tulivat minulle), joissa on waterwalking taika, ja toisista joissa oli limb walking).

Lähdemme liikkeelle kohti tornia. Mietimme hetken ja päätämme kiertää pohjoisten tasankojen kautta (meitähän oli varoitettu odottajista solissa), mutta kun leprechaun (hänkin oli tulossa samaan suuntaan, ja pyysi että voisi jatkaa meidän mukanamme), kertoo hän että vuorten läpi menee vielä kolmaskin sola, jota pitkin voisimme mennä. Kysymme pääsemmekö me siitä vaunujen kanssa, ja hän toteaa, että hieman hankalaa se on mutta onnistuu kyllä. Päätämme mennä tätä uutta reittiä.

Näemme edessä taas tutut jäljittäjät, ja kysymme saivatko he ne örkit kiinni, joita he viimeksi jäljittivät, ja he kertovat että joo, ja kun kysymme ketä he nyt jäljittävät kertovat he jäljittävänsä pientä kobold laumaa. He jatkavat matkaa, ja mekin poikkeamme nyt tieltä kohti vuoria Leprechaunin ohjeiden mukaan.

Tulemme pystysuoralle sienämälle, ja kun muut pysähdymme siihen katsomaan, jatkaa Gvaran suoraan vaan ja yrittää rikkoa seinän päällään. Yllättäen hänen päänsä meneekin läpi, ja kuulemme Leprechaunilta että tämä on vain illuusio, suojaamassa solaa. Jatkamme matkaamme solaan. Solassa Gvaran päättää sitten tehdä pienen tutkimusmatkan lentäen. Hän lähtee lentoon, ja palaa noin tunnin päästä hirmuista vauhtia ja kertoo että edessä on suunnaton lohikäärme, joka oli kuulemma sylkenyt kylmää, ja joka oli yrittänyt lähteä perään, mutta ei ollut ehtinyt.

Mietimme hetken pitäisiköhän meidän sittenkin lähteä kiertämään pohjoisen kautta vai uhmatako lohikäärmettä. Päätämme Gvaranin puheista huolimatta jatkaa tätä kautta eteenpäin. Kuljettuamme muutaman tunnin tunnemme kuinka ilma jäähtyy. Dezta saa pahoinvointia, mutta parannamme sen yrteillä. Jatkamme vielä vähän aikaa kunnes yllättäen näemme jotain valkoista syöksyvän lujaa vauhtia kohti. Iarty ottaa vauhtia, ja lohikäärme ja Iarty kohtaavat melkein samantien. Iarty pääsee pitemmän aseen avulla iskemään ensin, ja saa lohikäärmeeseen kovan iskun, joka ei kuitenkaan läpäise panssari täysin. Lohikäärme puskee Iartyn hevosen matalaksi, ja Yritää raapia, ja purra Iartya, mutta ei onnistu kovinkaan hyvin. Dezta ja Jaranart nousevat ratsailta, ja lähtevät hyökkäämään, minä nousen myös ratsailta, ja alan valmistautumaan firebolttiin. Gvaran vetää jousensa esiin, ja ampuu sillä lohikäärmettä. Mist ottaa Crossbownsa ja ampuu sillä kerran, ja alkaa siten lataamaan sitä, mutta ennen kuin hän saa sen ladattua on hänellä täysi työ rauhoitella hevosia. Kun Iartyn hevonen menee polvilleen hypähtää Iarty alas, ja lähtee hänkin hyökkäämään. Dezta on nyt lähimpänä, ja lohikäärme käy hänen kimppuunsa. Dezta myöhästyy pikkusen, ja lohikäärme pääsee lyömään ensin, ja osuukin niin hyvin, ettei Dezta tästä iskusta ehdi selvitä ennen kuin koko taistelu on ohitse. Dezta ehtii kuitenkin kutsua Water elementaalin apuun, joka käy suoraan lohikäärmeen kimppuun. Samalla minä heitän Fireboltin, ja saan lohikäärmeen hämmästymään niin että Iarty ja Jaranrt osuvat siihen, ja saavat siihen kaksi haavaa. He molemmat eivät kuitenkaan kestä sitä syövyttävää verta, ja ovat sen takia hetken aikaa ihan pihalla, minä aikana minä ammuskelen Fireboltteja, Gvaran ampuu jousella (kunnes hän repii liian innokkaasti ja saa hajoitettua sen) ja samalla Water elemental ahdistelee lohikäärmettä. Lopulta Iarty pääsee taas mukaan taisteluun, ja hetken kuluttua taistelu onkin sitten ohitse. Dezta saa aika pahoja oireita siitä lohikäärmeen läheisyydestä, ja tulee taas pahoivoivaksi. Lisäksi Dezta haavat eivät oikein ala parantumaan ennen kuin tulehdus poistuu, johon menee muutama päivä. Iarty alkaa sahaamaan lohikäärmeen sarvea irti, ja minä, Jaranart ja Gvaran lähdemme hakemaan karanneita hevosia. Kun tulemme takaisin on sarvi jo irti, ja jatkamme matkaa.

Vastaamme tulee Rohir partio, joka kertoo olevansa täällä hoitamassa jotain ongelmia, ja kun kerromme että tapoimme tuossa yhden lohikäärmeen, sanovat he että hyvä nyt meillä on sitten vähemmän hommaa. Lisäksi he kysyvät oliko se iso vai pieni, jolloin kaikki muut paitsi Gvaran sanoo että pieni... Tämän jälkeen jatkamme matkaa, ja illalla saavummekin jo joen luokse. Leprechaun sanoo että tästä te sitten osaattekin eteenpäin, ja samassa hän hävisikin. Jatkamme joen vartta alaspäin.

Tulemme jokien risteykseen, josta lähdemme sitä kuumaa jokea ylöspäin kohti sitä tornia. Dezta haava alkaa vihdoinkin parantua.

Etenemme koko ajan ylävirtaan, ja ilma käy koko ajan kuumemmaksi. Varsinkin minä kärsin kuumuudesta, kun siihen en oikein ole tottunut. Gvaran auttaa minua hieman jäähdyttämällä viittani, mutta sekin on vain väliaikainen jäähdytys. Kulkiessamme tietä ylöspäin tarttuu etummaisena kulkeneen Iartyn hevosen jalka jonnekin, kun nousemme tutkimaan sitä huomaamme että se on astunut johonkin kasviin, joka on sulkeutunut sen jalan ympärille. Iarty ottaa miekkansa ja vapauttaa hevosen nopeasti. Tällä välin Gvaran heittelee kiviä muihin ympärillä oleviin kasveihin, ja kun Iarty on saanut tämän yhden kasvin tuhottua kokonaan päättää hän tuhota muutkin kasvit. Löydämme kasveista jonkin verran rajaa, ruosteisen miekan, ja jotain muuta roinaa. Kun olemme tuhonneet kaikki kasvit jatkamme matkaa...

Näemme edessämme tornin, jonka yläosasta pursuaa kuumaa vettä ulos. Kun menemme lähemmäksi tutkimaan tornia toteamme sen olevan lasin näköistä kiveä. Etsimme sitä piiloitettua ovea, ja pienellä hakemisella löydämmekin sen. Emme kuitenkaan heti löydä avaamis menetelmää, ja niin Gvaran päättää yrittää tehdä siihen reijän. Menemme muut kauas, koska hän itsekin menee 100 jalan päähän. Hän yrittää pari kertaa mutta ei onnistu. Mist menee ovelle, ja kokeilee hänkin, mutta hänkään ei onnistu. Iarty kyllästyy, ja menee tutkimaan ovea, ja löytää siitä avausmekanismin. Kun ovi aukeaa näemme sisällä pienen huoneen, jonka molemmissa reunoissa on kaksi hohtavaa tankoa kiinni seinissä. Katossa on iso reikä, mutta mitään muuta emme sitten näekään. Katselemme, ja tutkiskelemme huonetta, mutta emme saa mitään vihjettä miten se täällä oleva hissi voisi toimia. Minä huomaan ettei noissa putkissa ole taikaa, vaikka ne loistavatkin, ja olen siitä aika ihmeissäni. Iarty ottaa yhdestä putkesta kiinni, ja nykäsee. Kuuluu pieni poksahdus, ja putki hajoaa. Putkesta syntyy teräviä lasisirpaleita, jotka repivät Iartyn keskisormen irti. Dezta sitoo syntyneen haavan, sillävälin, kun me muut tutkiskelemme putken jäänteitä. Putki on sisältä ontto, eikä se enäään loista. Putken päissä näkyy vielä jotain, jota emme kuitenkaan uskalla tutkia tarkemmin. Mietimme tässä hetken aikaa ja kun Iarty viheltää saan idean, ja huudan "Hissi alas", samalla alkaa kuulua jotain surinaa, ja näemme hissikorin laskeutuvan huoneeseen. Kun tutkimme hissikoria huomaamme että siellä on seinällä joku teksti. Emme kuitenkaan saa siitä muuta selvää kuin että siinä on numerot 240. Kun olemme pari kertaa kokeilleet yhdellä ja kahdella henkilöllä, että hissi tottelee "Hissi ylös", ja "Hissi alas" käskyjä Iarty, Dezta ja Jaranart lähtevät hissillä ylös. Ylhäällä he tulevat pieneen laajennukseen, jossa yhdellä sivulla on hieman alle metrin levyinen tasanne, ja sen jälkeen toinen samanlainen kuilu. Tässä toisessa kuilussa on aika paljon höyryä. Sen jälkeen näkyy samanlainen tasanne, mutta sen jälkeisestä kuilusta ei enään paljoa näe koska se on aivan täynnä höyryä. Hissin yläpuolella kuilu jatkuu, ja sen laidalla on tikkaat. Jaranart käy ylhäällä kääntymässä, mutta ei löydä sieltä mitään.

Dezta, Iarty ja Jaranart siirtyvät sille tasanteelle, ja lähettävät hissin alas, jolloin he huomaavat että siinä viereisestä kuilusta nousee samanaikaisesti toinen hissi. Kun me kaikki olemme tulleet ylös, haluavat Iarty Dezta ja Jaranart lähteä alas sillä toisella hissillä, joten sovimme että me muut menemme takaisin alas, ja he menevät sitten alas sillä toisella hissillä. Kun me menemme alas huomaavat että sen toisenkin hissin yläpuolelta lähtee tikkaat, mutta koska niihin ei pysty hyppäämään silloin kun hissin on paikalla, jätetään ne väliin. Kun he pääsevät alas löytävät he sieltä tallin, jossa on pari kolme sotahevosta. Pienellä päättelyllä he toteavat että tämän täytyy olla sen hissi huoneen alapuolella, ja niin Iarty menee yläkautta kertomaan meille muille että tehkää lattiaan reikä. Gvaran yrittää heti, ja yllättäen onnistuukin. Hän onnistuu jopa liian hyvin, ja koko lattia romahtaa. Alhaalla oleva Dezta huomaa kuinka lattia sortuu ja yrittää hypätä turvaan, mutta ei onnistu vaan kaatuu lattialle. Myöskin alhaalla oleva Jaranart ei ehdi reagoida muuten kuin hieman isoimpia kiviä väistellen. Dezta saa yhden kiven suoraan päähänsä, ja sama kivi ottaa vielä pompun maasta, ja osuu uudestaan päähän, tappaen Deztan välittömästi. Jaranartilta murtuu käsi yhden kiven iskusta mutta muuten hän on kunnossa. Minä, Mist ja Gvaran putoamme ylhäältä suoraan kivien keskelle. Mist ja Gvaran selviävät pienillä naarmuilla, mutta minulta murtuu lonkka, ja jalasta menee yksi iso verisuoni ja joitakin luita, niin että verta lentää... Jaranart näkee tämän, ja antaa minulle potionin, joka parantaa verenvuodon. Jään kuitenkin aika lähelle kuolemaa verenhukasta. Iarty tulee alas, ja huomaa että Deztaa ei voi enään mikään pelastaa. Seuraavaksi yritetään saada minua, ja muita huonokuntoisia ylös täältä. Jaranart kiertää hissillä yläkautta ja yrittää hypätä ulos hissikorista. Hän ei aivan onnisti vaan putoaa alas, ja menee vielä huonompaan kuntoon. Gvaran yrittää vetää Jaranartia köydellä ylös, niin että Jaranart auttaa terveellä kädellään, mutta Gvaran ei jaksa, ja Jaranart putoaa alas, mennen tajuttomaksi. Iarty sitoo alahaalla oleviin köydet kiinni, ja kiertää hissin kautta ylös. Sitten hän vetää minut, Jaranartin ja Deztan ruumiin ylös hevosen avulla. Mist pääsee omin voiminkin. He päättävät lähteä kohti Carsea, koska minä en ole täällä vaatimassa tänne torniin menoa.

Kuljettuaan muutaman tunnin vastaan tulee joku tyyppi, joka kertoo olevansa pappi. Samalla hän yllättäen huudahtaa, että taas toi Kobold lauma, ja näemme lähestyvän Kobold lauman. Hän heittää ensimmästä tikarilla, jolloin tämä kuolee, ja muut lähtevät pakoon. Hän parantaa minun murtumani, ja Jaranartin käden, jonka jälkeen kun olemme maksaneet hänelle, ja hän on taas kerran ajanut ne Koboldit pakoon (jotka kuulemma eivät jättäneet mitään jalanjälkiä tms), jatkaa hän matkaansa pystysuoraa kallioseinämää ylös. Jatkamme matkaa minä, ja Jaranart edelleen tajuttomina, ja taas jonkin matkaa kuljettuamme törmäämme taas Alan Bradwikiin. Hän kyselee kuulumisia, ja muut kertovat hänelle tornista ja muista tapahtumista, hän muistaa itsekin lukeneensa jotain tornista, ja ottaa pienen pussinsa, ja selaa sitä hetken, kunnes löytää Z:n kohdalta haluamansa kirjan, josta lukee meille saman pätkän, jonka se oppinut luki minulle Baldemarissa. Hetken juteltuaan hän kysyy meiltä haluammeko jonnekin, ja kun kerromme että olemme menossa Carseen, teleporttaa hän meidät eteenpäin. Uuvuttavan päivän jälkeen leiriydymme yöksi.

Jatkamme heti aamulla matkaa. Päivällä ei tapahdu mitään muuta erikoista, kuin että Iarty leikkii hetken jonkun sammakon, kanssa, mutta kun se poistuu paikalta pääsemme jatkamaan matkaa.

Jaranart tulee tajuihinsa. Jatkamme matkaa, ja illalla näemme takaatamme lähestyvän Rohir joukkion. Kun he tulevat meidän luoksemme saamme kuulla että täällä on nykyään paljon tavallista enemmän örkkejä. Kuulemme että he olivat törmänneet ensin johonkin normaaliin 50 örkin laumaan, jonka he olivat voittaneet kevyesti, mutta sitten oli tullut 100 örkin lauma, joka oli ampunut heitä jousillaan, ja he olivat joutuneet etenemään taaksepäin vauhdikkaasti. Nyt he sanovat että meidän on parempi kiirehtiä jotta ehdimme Last Inniin ennen kuin örkit saavuttavat meidät. Pääsemme illaksi Last Inniin.

+
+
+
+ Hahmot levelin mukaan
+
+					   Level	   Day		Age 
+ Name (Profession)	Pelaaja		Start	End	Start	End
+
+ Burf-Puke The Follower of Nonamed Mage
+ Mage			Tero		6	6	24.3.91	-	-
+
+ Dezta Scaunierayn, Priest of Raao
+ Cleric		Mankka		5	Dead/5	21.2.92	4.6.92	95
+
+ Iarty Bastolergar of Clan Daf of Framsburges
+ Fighter		Ville		3	3	8.7.92	-	-
+
+ Mist The Witch
+ Animist		Alakoski	3	3	26.7.92	-	-
+
+ Jaranart
+ Burgler		Tero		3	3	5.5.92	-	-
+
+ Gvaran Gourman
+ Arch Mage		Nevalainen	New/3	3	3.8.92	-	-

Edellinen kuvaus Seuraava kuvaus Indeksiin


<kivinen@iki.fi>