TSM Osa 3, Luku 016 (tsmpart3/tsmpart3.016)

Edellinen kuvaus Seuraava kuvaus Indeksiin

Kertomus erään ryhmän kohtaloista

vuonna 458

16. luku

Lähdemme liikkeelle kohti sitä samaa linnaan jonka luota poikkesimme minun maahani. Matkalla sinne emme näe mitään muuta erikoista kuin hirven. Pääsemme iltapäivällä perille, ja jäämme odottelemaan jotta Aron otettaisiin vastaan. Nodavid selittää jostain rististä, jonka paikan osoittava kartta hänellä on. Hän oli kuullut siitä festareilla joltain tyypiltä. Risti kuulemma on erittäin voimakas, ja karkoitta mm demoneita. Mietimme että voisimme lähtea hakemaankin tuota mikäli emme muuta keksi. Odotellessamme siinä Aron tutkii kukkaroaan, ja huomaa että sinne on eksynyt muutama tinapalanen vahingossa, ja koska Aron ei tee mitään noin pienillä rahoilla heittää hän ne vallihautaan. Trex näkee vain että Aron heittää rahaa vallihautaan, ja ahneena miehenä syöksyy heti perässä. Ongelmana vain on että Trexin uimataito ei ole niitä kaikkein vahvimpia, ja lisäksi panssari häiritsee asiaa vielä lisää. Mac heittää siirtämis taikaa, ja saakin Trexin pelastettua vallihaudasta, jonne hän oli jo ehtinyt upota syvälle mutapohjaan. Trex lähtee peseytymään, ja me muut jatkamme odottamista. Siinä odotellessamme tulee ilta, ja toteamme että emme varmaan pääse tänään ritarin puheille, joten menemme lähikylään majataloon yöksi.

Aamulla ennen kuin pääsemme liikkeelle joutuu Aronin seuraan festivaaleilla liittynyt koira tappeluun viiden paljon sitä isomman koiran kanssa. Aronin koira ei kuitenkaan välitä siitä vaikka toisilla näyttää olevan ylivoima vaan se käy raivoisaan hyökkäykseen hetken taistelun jälkeen muut koirat lähtevät pakoon, ja toisen joukon johtaja jää tantereelle makaamaan. Aronin pikku koira syö sitten voitetun vastustajansa. Päätämme palata takaisin Aronin ystävän linnaan, ja lähdemme kävelemään ja ratsastamaan sitä kohti.

Saavumme linnaan ja Aron, Mac ja Nodavid menevät sinne yöksi, me muut menemme kylässä olevaan majataloon. Linnassa on myös Aronin ja muiden vanha ystävä Hanipal The Cannibal. Aronin ystävällä on kiireitä, joten Aron ei pääse hänen luokseen.

Odottelemme että ritarilla olisi aikaa ottaa Aron vastaan, mutta hän on edelleen kiireinen.

Aamulla tulee hälyytys linnassa. Metsässä on nähty peltiheikkejä. Päivällä sitten nähdään mitä se merkitsi, kun linnaa kohti ammutaan yllättäen hirmuinen määrä varsijousen nuolia. Mac ja Hanipal saavat pahemman osuman, muihin kaveruksiin ei osu. Me siviilit juoksemme läheiselle kukkulalle katsomaan tilannetta. Aron, Nodavid ja se yksi Aronin vanha tuttu Örkkisotien ajalta lähtevät hyökkäykseen, mutta ennen kuin he pääsevät metsään ovat peltiheikit jo ehtineet tuhota varsijousien sarjalaukaisu laitteensa, ja lähteneet pakoon. He lähtevät perässä, ja varmistavat että ko joukko on todellakin lähtenyt pois. Kun he palaavat on Hanipal jo ehtinyt kuolla verenvuotoon. Nyt ritari ehtii jo ottamaan Aronin vastaan, ja Aron kyselee miten tuon päälinnan uudelleen rakentamisen laita olisi. Ritari toteaa ettei hänellä ole riittävästi varoja siihen, ja juteltuaan vielä muista vaihtoehdoista, päättää Aron että lähdemme hakemaan sitä ristiä.

Lähdemme aamulla liikkeelle. Saavumme illalla Resin maan linnakkeelle.

Puolenpäivän aikoihin meitä vastaan tulee huppupäinen mies, joka tervehtii Nodavidia. Nodavid kertoo että tämä on se mies, jolta hän kuuli siitä rististä, ja kyselemme häneltä tarkempia ohjeita. Kuulemme että meidän pitää mennä tästä solasta ulos, ja sitten pohjoiseen kunnes tulemme joelle. Tätä jokea sitten seuraamme alaspäin, kunnes tulemme sen sivujoelle. Tässä sitten ylitämme molemmat, ja jatkamme pohjoiseen, kunnes ylitämme yhden joen ja tulemme toiselle. Tästä meidän pitäisi sitten vain etsiä järven jälkeen tulevat kosket, joissa on viisi saarta. Viimeisestä saaresta piti lähteä sitten kohtisuoraan joesta poispäin niin pitkälle että tulemme salaman haaroittamalle puulle. Tänne pitäisi olla noin pari kilometriä. Tältä puulta pitää sitten lähteä pohjoiseen muutama sata metriä, jolloin tulemme riimukivelle, ja tämän lähellä pitäisi olla kapean solan suu. Solan suu saattaa olla pensaiden peitossa, mutta kyllä se sieltä kuulemma pitäisi löytyä. Sitten solaa pitkin edetään jonkin matkaa kunnes solan poikki laskee pieni puro. Luolan suuaukon pitäisi olla heti tämän jälkeen, mutta se on naamioitu, joten sen löytäminen voi olla hieman hankalaa. Luolastosta hän ei muistanut oikeastaan mitään, ja rististä hän kertoi että se on luonnon taikuutta omaava risti, joka on pitkän kepin nokassa. Aron on tässä meidän jutellessa keittänyt keittoa, jota me kaikki nyt sitten syömme hyvällä ruokahalulla. Totean että Aronin keitto on todella herkullista, ja ihastun siihen aivan suunnattomasti. Täytyy pyytää häntä tekemään ruokaa useamminkin.

Syömisen jälkeen huppupäinen vaeltaja lähtee sitten jatkamaan matkaansa, ja me lähdemme nousemaan vuorille. Kiivetessämme vuorille näemme muutamia pieniä karhuja, joita Brik taas kumartelee. Trex oli taas kaivamassa pyssyään esiin, mutta ehti lopettaa sen ajoissa, ennen kuin Brik huomasi sen.

Pääsemme huipulle. Lähdemme laskeutumaan ja laskeuduttuamme vähän matkaa näemme haukan. Yövymme suhteellisen lähelle huippua. Yöllä vartiomies herättää muut kuuntelemaan. Kuulemme etäistä laulua. Trex yrittää matkia susien ulvontaa, mutta ei onnistu ja saa vain äänensä käheäksi. Mac kysyy vapaaehtoista, ja kun hän lupaa yhden kultarahan on Trex välittömästi vapaaehtoinen. Mac heittää häneen kipua aiheuttavan taian, jotta hän huutaisi kovaa, mutta koska Trexin ääni on aivan käheänä edellisestä matkimisyrityksestä, ei Trex saa mitään ääntä aikaiseksi. Mac alkaa etsiä uutta uhria taialleen, ja kun Brik huomaa tämän ja näkee Macin heiluttelevan käsiään kirkaisee hän hirmuisen kiljaisun, joka melkein repii korvat hajalle. Toteamme että ne toisetkin ovat kuulleet sen ja laulu on lakannut. Odottelemme hetken aikaa, mutta kun mitään ei enään tapahdu jatkamme untamme.

Tulemme paikkaan jossa sola haaraantuu kahteen osaan. Toinen lähtee pohjoiseen ja toinen etelään. Mietimme hetken aikaa mihin mennä. Pohjoisessa on se risti, mutta etelässä on Macin kertoman mukaan luola, jossa on useita maagisia lähteitä. Päädymme lopulta siihen että menemme ensin etsimään sitä Macin luolaa, ja sitten vasta ristin luokse.

Kuljettuamme vähän matkaa etelään johtavaa solaa pitkin alkaa sola käydä jyrkäksi eikä siitä enään pääse kunnolla kärryjen kanssa. Aron ja Trex päättävät jättää kärryt tänne, ja Trex jättää toisen henkivartijansa ja yhden muulin ajajan tänne vartioimaan kärryjä. Me muut jatkamme solaa pitkin eteenpäin.

Saavumme paikkaan jossa Mac sanoo että luolan pitäisi sijaita. Toteamme että täällä on ollut useita maanvyörymiä sen jälkeen, ja luola on varmaan peittynyt maan alle. Alamme etsimään merkkejä luolasta, ja kaivamme useita syviä reikiä maahan. Äkkiä paikelle ilmestyy iso musta aukko. Ihmettelemme sitä hetken, ja toteamme että se näyttää olevan portti jonnekin. Heitämme siitä köyden läpi, ja kun vedämme sen tälle puolelle emme huomaa siinä mitään eroa. Joku keksii että sieltä voisi vetää tavaraa tälle puolelle heittokoukun avulla, ja niin Aron heittää sen sinne. Valitettavasti vain kun hän vetää sen takaisin on koukku hävinnyt, ja takaisin tulee vain pelkkä köysi. Mietimme uskallammeko mennä tuosta lävitse. Mac päättää yllättäen että minähän ainakin menen tuosta, ja astuu portista läpi, ja häviää. Odottelemme vähän aikaa että hän tulisi takaisin, mutta mitään ei tapahdu. Sitten portti alkaa hiljalleen supistumaan, ja häviää lopulta kokonaan. Sinne hävisi myös taikurimme Mac.

Jatkamme etsimistä ja kaivamista.

Puolenpäivän aikaan vartiossa ollut Trexin toinen henkivartija tulee hirmuista vauhtia meidän muiden luokse, ja sanoo että tänne on tulossa viisi isoa kukkulajättiläistä. Satuloin nopeasti hevosen, sillä välin kun Nodavid, Brik lähtevät jo juoksemaan. Aron satuloi omansa, ja ottaa taakseen Trexin henkivartian. Minä otan Wirz'nbru'znrin taakseni, ja Trex nousee toisen aasin selkään, sillävälin kun hänen palvelijansa ja eläimen hoitajansa nousevat toisen selkään. Ratsastamme muut kiinni, ja jatkamme pakoamme koko loppu päivän. Aron käy kerran kurkistamassa ja toteaa että ne jättiläiset seuraavat solaa koko ajan.

Jatkamme pakoamme koko yön, ja vielä suuren osan tästä päivästä kunnes yllättäen saavumme pois solasta ja huomaamme tulleemme sinne laaksoomme johtavaan toiseen solaan. Jatkamme vielä vähän matkaa solan toiselle laidalle, ja lysähdämme sinne nukkumaan.

Heräämme iltapäivällä ohikulkevan karavaanin ääniin. Jäämme vielä odottelemaan että jättiläiset ehtisivät mennä ohitse. Minun ase taikani epäonnistuu ja joudun pitämään muutaman päivän tauon koska olen sen verran heikossa kunnossa epäonnistumisen jälkeen. Taika yritti vaikuttaa kaikkiin ryhmän aseihin, ja tarttuikin aika moneen, mutta pidän silti parempana vaihtoehtona hitaan varman tavan.

Aron lähtee katsomaan sen toisen solan suulle joko ne jättiläiset ovat tulleet pois sieltä. Jäämme odottelmaan Aronia, mutta häntä ei kuulu takaisin.

Lähdemme etsimään Aronia, ja kävelemme kohti solan suuta. Emme ehdi kävellä kovinkaan kauas kun huomaamme Aronin, joka on jo ehtinyt lähteä kävelemään meitä kohti. Kuulemme että jättiläiset olivat heitelleet häntä kivillä, ja hänen hevosensa oli lähtenyt pakoon sen jälkeen kun hän oli pudonnut hevosensa selästä. Aron oli sitten mennyt piiloon, ja odotellut siellä kunnes oli paremmassa kunnossa, ja saattoi lähteä liikkeelle. Samassa kuulemme metsästä hirmuista kiroamista, ja näemme kuinka Blaine The Trixter saapuu paikalle tikareita heitellen (lähinnä ympäriinsä, vähemmän sinne minne hän yrittää). Blaine kysyy Aronilta että minne tämä ne rahansa piilotti kun hän ei löytänyt niitä. Aron toteaa ettei kerro ainakaan tuollaiselle erkille, joka ei pysty heittelemään edes seitsemää tikaria samaan aikaan. Blaine tästä kiivastuneen on heti näyttämässä kuinka se onnistuu. Hän saakin tikarit ilmaan, mutta pari niistä on hieman sivussa, ja kun hän yrittää korjata tilannetta heittää Aron peliin yhden oman tikarinsa lisää, ja siinä vaiheessa kaikki tikarit lentävät maahan. Seuraavaksi Blaine ottaa omenoita esiin, ja yrittää temppuaan niillä, mutta Trex nappaa heti yhden omenan, ja alkaa syömään sitä. Tosin hän lopettaa suhteellisen pian huomattuaan ettei se ole mikään kovinkaan tuore omena. Näiden sekoilujen jälkeen lähdemme seuraamaan Aronin hevosen jälkiä, ja seuraamme niitä iltaan asti.

Aamulla jatkamme seuraamista, mutta melkein heti alussa huomaamme villikarjun kauempana. Toteamme heti että tuosta saa hyvää lihaa yksitoikkoiseen ruokavalioomme, ja minä lähden heti ratsastamaan kohti luuttuni kanssa. Blaine lähtee heti perässä varsijousen kanssa, ja muut jäävät vielä miettimään mitä tässä pitäisi tehdä. Kun pääsen lähemmäksi huomaan että villisika on huomannut minut ja tulee hirmuista vauhtia suoraan kohti. Totean että ei tilanteen näin pitänyt mennä, ja käännyn toiseen suuntaan. Villisika saa hevoseni kuitenkin kiinni, ja käy suoraan kimppuun. Hevoseni saa pienen haavan, ja on vähän aikaa ihan sekaisin ennen kuin saan sen hallintaan, ja jatkamaan matkaa. Ratsastan tänne asti ehtineen Blainen ohitse kohti muita, ja jätän villisian nopeasti taakse. Blaine ampuu villisikaa lähietäisyydeltä, ja osuu sitä niin hyvin että villisika kaatuu maahan. Blaine syöksyy sen luokse, ja vetää sen vatsan auki poistaen sisälmykset yhdellä voimakkaalla vedolla tappaen villisian lopullisesti. Minä ratsastan Aronin luokse, joka sitoo hevoseni haavan, ja palaamme takaisin sian luokse. Siellä Trex ja Aronin koira ovat jo tuhonneet sian melkein kokonaan, joten siitä on jäljellä vain pieniä paloja.

Syötyämme jatkamme jälkien seuraamista, ja iltapäivällä saavumme seitsemän sotilaan luokse. He ilmoittavat että tässä pitää maksaa tulli. Aron maksaa, ja jatkamme matkaa. Toteamme että Aronin hevonen on mennyt tänne, ja että täältä emme sitä kyllä millään löydä. Aron päättää ostaa uuden, ja Brik joka arvaa ettei hänellä enään ole kärryjä ehjänä, joita ajaa haluaa myös ostaa itselleen hevosen. Nyt herää Nodavidkin, joka toteaa ettei hän halua olla ainoa kävelijä, joten niin ostamme sitten kolme hevosta. Emme saa raskaita hevosia, koska täällä ei ole niitä ainuttakaan myynnissä, joten joudumme tyytymään normaaleihin, jotka juuri ja juuri jaksavat kantaa Brikiä tai Aronia. Nodavid menee kevyesti. Kun olemme päässeet hevoskauppojen loppuun, saapuu Trex paikalle ja kertoo että Blaine jäi kiinni varkaudesta siinä tulliasemalla, ja häntä syytettiin avustamisesta. Kun heitä oli sitten viety vankilaa kohden, oli Blaine aloittanut tappelun ja sitten hävinnyt yllättäen. Trex oli itse ostanut itsensä vapaaksi, ja nyt meidän olisi parempi poistua kaupungista nopeasti.

Brik toteaa että Trex voisi mennä säkkiin, ja hän voisi kantaa säkin vartijoiden ohitse. Tämä idea tuntuu toteuttamiskelpoiselta, ja niin kaivamme säkin esiin, ja Trex ahtautuu sinne. Pääsemme onnellisesti vartioiden ohitse, ja lähdemme matkaamaan kohti toisen solan alkua.

Vastaamme tulee kaksi pitkäkaapuista tyyppiä, jotka siunaavat meidät, jonka jälkeen jatkamme matkaa. Vähän matkan päässä seisoo tiellä mies, ja vaatii tietullia, jonka Aron hänelle maksaakin yhteisestä kassasta. Aron ei kuitenkaan malta olla sanomatta että mies voisi sanoa noille viidelle miehelle ja pojalle että piiloutuvat paremmin ensi kerralla. Tässä vaiheessa mies herää: "Pojalle! Ville! perkele, enkö käskenyt sinun pysyä kotona....", jatkamme matkaa ja jätämme heidät selvittelemään perhesotkujaan.

Saavumme toisen solan suulle, ja käännymme sinne. Vastaamme tulee kaapuun pukeutunut iso mies. Hän kyselee meiltä olemmeko nähneet hänen viittä pientä lastaan. Kysymme ovatko he sellaiset isot jättiläiset, jotka mielellään heittelevät kiviä. Hän toteaa että joo, jolloin kerromme että kyllä olemme nähneet heidät. Hän kysyy minne he ovat menneet, ja kerromme että laaksossa päin ei ainakaan näkynyt merkkejä heistä, joten he ovat varmaan menneet toiseen suuntaan. Tämän jälkeen jatkamme matkaamme.

Iltapäivällä vastaamme tulee hopeinen peura, jolloin Aron ja Trex menevät väijyksiin valmiina ampumaan, ja minä, Brik ja muut poistumme taakse väittäen ettei tuota saa ampua. Aron ja Trex ampuvat peuraa, mutta tämä ei siitä kovin paljoa välitä, nousee vain kahdelle jalalle, ja kiroaa Aronin ja Trexin. Tämän jälkeen peura jatkaa matkaa. Sanomme Aronille ja Trexille että mitäs me sanottiin, ja jatkamme matkaa. Ehdimme kulkea vielä jonkin matkaa kun kuulemme jyrinää edestäpäin. Samassa huomaamme että meitä kohti on tulossa koko solan leveydeltä hirmuinen vesimassa. Huuhtoudumme kaikki veden mukaan, ja kuljeudumme sen mukana takaisin solan suulle asti. Kun veden tulo on lakannut keräämme kamppeemme, ja lähdemme uudestaan solaan.

Saavumme paikaan, josta vesi oli peräisin. Toiselta laidalta yhden vuoren huipulta puuttuu kaikki lumi, ja vuoren kylkeä pitkin näkyy veden jälkiä.

Jatkamme ja tulemme paikkaan jossa harrastimme sitä kaivuuta. Toteamme että kaikki tänne jättämämme tavarat on rikottu. Jatkamme kohti kärryjä.

Saavumme kärryille, ja toteamme että täällä on käynyt sama tuho kuin toisessa leirissämme. Tosin osa tavaroista on kuitenkin säilynyt, varsinkin ne piikkipallojen vieressä olleet tavarat. Emme viivy täälläkään kauaa, vaan jatkamme suoraan eteenpäin.

Tulemme vihdoinkin ulos solasta, ja pääsemme ensimmäiselle joelle. Kun leiriydymme joen varteen syömään ja pitämään taukoa istuu Brik suoraan haisunäädän päälle. Toteamme että Brikin seura ei ole toivottavaa vähään aikaan. Ruokailun jälkeen jatkamme joen vartta alaspäin.

Näemme peuran, mutta se lähtee pakoon heti meidät havaitessaan, eivätkä Aron ja Trex pääse tällä kertaa kokeilemana onneaan. Tulemme sivujoen liittymäkohtaan, ja jatkamme vielä vähän matkaa alaspäin etsien ylityspaikkaa, ja sellaisen löydettyämme ylitämme joen.

Tulemme toiselle joelle, jonka ylitämme suoraan.

Saavumme kolmannelle joelle, ja kuljettuamme sitä vähän matkaa ylöspäin alkavat kosket. Brikin ehdotuksesta palaamme alaspäin tarkistamaan että järvi on siellä missä sen ohjeiden mukaan piti olla, ja että nämä ovat oikeat kosket. Palaamme takaisin koskille, ja kuljemme niitä ylöspäin viidennen saaren kohdalle. Tässä vaiheessa huomaamme että saareen on mahdollista kävellä kiviä pitkin, kunhan vain on varovainen. Aron sitoo köyden puuhun kiinni, ja sitoo toisen pään itsensä ympärille, ja lähtee ylittämään koskea.

+
+ Hahmot levelin mukaan
+
+  					   Level	   Day		Age
+ Name (Profession)	Pelaaja		Start	End	Start	End	(days)
+
+ Aron
+ Assasin		Ville		9	10	16.6.57	-	-
+
+ Mac The Cruel (Missilist 1, Medic)
+ Wizard		Nevalainen	8	Space/8	15.7.57	7.6.58	322
+
+ Wirz'nbru'znr
+ Assasin		All		4	4	7.3.58	-	-
+
+ Hanipal The Cannibal
+ Warrior		Alakoski	3	Dead/3	15.2.58	30.5.58	105/5
+
+ Nodavid
+ Thief			Maaninen	5	5	22.2.58	-	-
+
+ Sir Rudolf Viisas
+ Bard			Kivinen		4	4	22.4.58	-	-
+
+ Sir Trex Goodtrade
+ Trader		Alakoski	4	4	24.4.58	-	-
+
+ Rik Brik
+ Rogue			Ahponen		4	4	1.5.58	-	-
+
+ Blaine The Trixter
+ Assasin		Nevalainen	New/4	Dead/4	13.6.58	14.6.58	1

Edellinen kuvaus Seuraava kuvaus Indeksiin


<kivinen@iki.fi>