TSM Osa 8, Luku 010 (tsmpart8/tsmpart8.010)

Edellinen kuvaus Seuraava kuvaus Indeksiin


Pelaajat (sattumanvaraisessa järjestyksessä) :

Ohita hahmokuvaukset

Tafas Ruiaxa (Ahponen)

Todella suurikokoinen mies ja voimakas mies, joka kantaa suuria tavaravuoria helpohkosti, mutta valittaa jos joku antaa hänelle viisi lisäkiloa (toisaaalta jos joku lisää hänen reppuunsa viisikymmentä kiloa salaa, hän ei edes huomaa asiaa). Liikkuminen kaupunkiympäristössä muistuttaa elefanttia posliinikaupassa. Väittää ammattikseen pr-toiminta, mutta koska totuusseerumin yliannostuksen jälkeen hän puhuu aina totta, on ammatin harjoittaminen tuottanut pikkusen ongelmia. Erittäin kova inttämään vastaan oli syytä tai ei. Myös hyvä hankkimaan tavaroiota. Tapana räjähdysaineiden runsas yliannostelu. Pitää niin paljon panssarointia kuin mahdollista, tai vielä hieman enemmän. Tekee usein yksin rynnäkköjä kohti vihollisasemia.

Alice Three (Aarni)

Edesmenneen Vega Threen ex-vaimo, nykyinen Tafasin tyttöystävä. Täysoppinut lääkäri, joka ei hätkähdä mistään. Osaa toimia myös teknikkona ja käyttää avoimesti mielenvoimiaan. Itsekeskeinen ja vieraille töykeä luonne. Tappelee lähes aina Tafasin kanssa pienimmistäkin asioista, mutta silti suhde säilyy. Tapana jutella Gumakan kanssa ranskaksi, jotta Tafas ei ymmärtäisi ja reagoisi omalla suoraviivaisella tavallaan.

Errol F. Disk (Alakoski)

Valkoisessa kaavussa tai merirosvopuvussa kulkeva tietokone-harrastelija, joka sanoo ammatikseen liikemies. Luulee olevansa suuri hurmuri, mutta tosiasiassa asiat eivät aina mene niin hyvin. Viettää mahdollisuuksien mukaan suurimman osan ajastaan pelaten tietokonepelejä. Välillä hieman pihalla tapahtumista, kun Gumaka ei muista tulkata barrayrussista espanjaksi. Hyvät käytännön ja teoreettiset tiedot kaikesta mikä liittyy merirosvoihin.

Erik Thornin poika (Kivinen)

Viikinki. Entinen palkkasoturi, joka vaihtoi ammattinsa keittiömestariksi. Haluaa aina tilaisuuden tullen käyttää isoa varsijoustaan. Todellinen ulkoilmaihminen, jolla on erittäin matala kynnys kaikkeen alkoholipitoiseen. Kulkee kumppaninsa kanssa joka on yhtä outo kun hänkin.

Ulrika Melin tytär (NPC)

Erikin seuralainen. Erittäin viehettävä nymfomaani. Ahdistelee Tafasia aina kun Alicen silmä välttää. Osaa taikoa ja on muutenkin samanlainen sissi kun Erik -- myös alkoholin suhteen.


Barrayarin DPC:n erikoisyksikön tapahtumia

vuonna 70

Timo Alakoski

10. luku

Joukko etenee Ulrikan tarkalla vainulla takaa-ajettavien moottoritielle jättämiä selviä jälkiä. Seuraamista jatketaan myös auringon laskun jälkeen. Pian jäljet kääntyvät tieltä pois ja ylittävät kukkulan päättyen kukkulan toiselle puolelle rinteeseen pystytettyyn leiriin. Leiri on rinki nukkuvia nyyttejä joiden keskellä palaa nuotio. Ringin ulkopuolella kävelee yksi aseistettu vartiomies ja nuotion ääressä istuu toinen mies, myös aseistettu.

Kaikki neljä yrittävät kaukaa erottaa kadonneen Errolin hahmoa nukkuvien joukosta. Ulrika helposti huomaakin Errolin makaavan sidottuna heidän ja nuotion välissä. Todettuaan tilanteen ryhmä kokoontuu suunnittelemaan Errolin kidnappaajien pikaisesta eliminoinnista. Tafas haluaa käyttää PTS asettaan mutta muut vastustavat ja huomauttavat, että ohjus tarvitsisi räjähtääkseen kiven tai kallion ja ainut kivi on Errolin vieressä. Lopulta päädytään suunnitelmaan jossa Tafas ja Alice hiipivät parinkymmenen metrin päähän leiristä ja heittävät kumpikin sirpalekäsikranaatin eri puolille leiriä. Ulrika ja Erik jäävät 40 metrin päähän ja ampuvat sieltä käsiaseillaan.

Kaikki hiipivät asemiinsa ilman, että vartiomies huomaa lähestävää vaaraa. Tafas ja Alice vetävät sokan irti ja heittävät kranaatit kauniissa kaaressa nuotion vasemmalle puolelle kahden metrin sisälle toisistaan. Kranaatit räjähtävät viipaloiden kiertävän vartiomiehen kuoliaaksi. Toiseen vartijaan osuu yksi sirpale otsaan pudottaen hänet kiveltä. Tafas ja Alice jäävät seisomaan ja rupeavat heti riitelemään kumman oli tarkoitus heittaa oma kranaattinsa nuotion toiselle puolelle. Ulrika ja Erik alkavat ampua pökertynyttä vihollisjoukkoa.

Errol herää räjähdyksestä kuuroutuneena mutta muuten ehjänä. Hän katselee ympärillään kuolevia ihmisiä ja päättää oikean taktiikan tässä vaiheessa olevan hiljaa liikkumatta maassa. Tällä välin Tafas ja Alice ovat sen verran rauhoittuneet, että ovat ehtineet ottaa aseistusta käsiinsä. Alice päättää heittää vielä yhden kranaatin. Tafas puolestaan ottaa kiväärinsä esille ja menee ampuma-asentoon. Yhtäkkiä ilmestyy heistä parin metrin päähän kirkas valkoista valoa loistava iso neliönmuotoinen suorakaide!

Tafas ja Alice tuijottavat hetken hämmästyneenä valoilmiötä mutta koska heillä on tarvittavat välineet käsissä he toimivat välittömästi; Alice heittää kranaatin neliöstä sisälle ja Tafas ampuu sokkona sisään. Juuri kun Tafas on ampumassa ilmestyy valon keskelle ihmisen muotoinen epämääräinen hahmo. Tafas ei ihmettele vaan ampuu tarkan laukauksen hahmon pään seutuville. Valoneliöstä kaatuu kurkkuaan pidellen lannevatteisiin pukeutunut villi pitkä keihäs toisessa kädessä. Hetkeä myöhemmin valo-ovi katoaa. Errol, joka oli valoilmiön huomatessaan alkanut ryömiä sitä kohti, kiroaa pitkään ja jää taas liikkumattomana maahan makaamaan.

Ulrika, Erik ja Tafas jatkavat eloonjääneiden ja nyt pakenevien vihollisten ampumista. Alice ampuu muös omalla rynkyllään mutta onnistuu pian jumittamaan sen. Pettyneenä hän hakee Tafasin repusta pumppuhaulikon. Huomattuaa ettei kukaan vihollisista ole haulikon tehokkaan kantaman päässä Alicen lääkärin vaistot heräävät ja hän ryntää Errolia kohtia aikeena varmistaa hänen turvallisuutensa. Alicen juostessa eteenpäin Errolin vieressä ollut muskettimies lopettaa aseensa lataamisen ja kääntyy Alicea kohti. Hän ottaa esille ison veitsen ja irvistää ilkeästi lähestyvälle lääkärille. Alice irvistää myös ja laukaisee lähietäisyydeltä panoksen lintuhauleja miehen vatsaan. Mies ähkäisee ja putoaa nyytiksi maahan.

Alice ottaa kaatuneen miehen veitsen ja leikkaa Errolin siteet irti. Veren näystä kiihoittuneena Alice katselee ympärilleen löytyisikö jostain lisää vihollisia. Hän huomaan parin metrin päässä makaavaan jalkaan haavoittuneet mieheen myös irvistelevän (tuskissaan) hänen suuntaansa. Alice mutisee jotain miehistä ja laukaisee haulikkonsa kohti avuttoman miehen nivuksia. Jostain syystä haulit eivät näytä tekevän mitään vahinkoa vaan pomppivat harmittomasti paksusta kankaasta pois. Tästä Alice ei tykkää joten hän työntää haulikon piipun melkein miehen kasvoihin kiinni ja painaa sadistisesti liipasimesta. Haulikosta kuuluu pieni tussahdus ja haulit tippuvat piipusta miehen kasvoille vahingoittamatta häntä ollenkaan.

Errol yrittää houkutella Alicea pois taisteluareenalta mutta Alice ei kuuntele vaan ottaa anastamansa veitsen esille ja lyö sen täysillä miehen kylkeen. Veitsi menee jonkun matkaa lihan sisälle mutta ei tuhoa mitään elintärkeää. Ilkeästi urahtaen Alice potkaisee vielä koko painoillaan veitseen jolloin se liukuu kahvaan saakka kyljestä sisään. Tämän jälkeen mies ei enää liiku.

Teurastuksen aikana on muut viholliset ammuttu tarkoilla laukauksilla maahan. Vain muutama onnekas yksilö pääsi juoksemaan pakoon. Tilanteen rauhoituttua porukka kokoontuu kasaan. Errol etsii omat tavaransa kuolleilta ja kertoo muille miten oli joutunnut näitten vangiksi. Erikin ja Ulrikan kanootin Errol kertoo uitetun jokea pitkin kaupunkiin.

Errol kertoo myös mitä se äskeinen valoilmiö oli. "Monta monta vuotta sitten olin kiertelemässä maassa ja törmäsin pieneen heimoon paikallisia alkuasukkaita. Asuin kylässä jonkun aikaan ja he hyväksyivät minut heimonsa jäseneksi. He osasivat myös taikoa ja kun lähdin pois heimosta he lupasivat aina hengen hädässä ollessani lähettää parhaimmat soturinsa auttamaan minua." Errol näyttää myös heimon tunnuksen: vasemassa jalassa olevan metallinvärisen hämähäkin muotoisen tatuoinnin.

Ryhmä lähtee pois taistelutantereesta ja pitää pienen kenttäkokouksen. Erik ja Ulrika haluavat ehdottomasti saada kadotetun kanoottinsa takaisin, joten matkaa jatketaan samantien kohti Chesteriä.

Taisteluryhmä kävelee pitkin vanhaa moottoritietä kaupunkiin päin. Muutaman tunnin kuluttua ne tulevat vanhan joen ylittävän sillan luokse, joka on osittain sortunut mutta kuitenkin vielä ylityskelpoinen. Viitan vieressä on tie kyltin jotka kertovat Chesterin olevan joen alajuoksulla päin. Joukkue jatkaa tietä pitkin eteenpäin.

Joskus aamuyön pikkutuntina joukkue saapuu kaupungin taajamaan. Harvakseen rakennetut talot näyttävät hylätyiltä. Ryhmä poistuu tieltä ja etenee joen penkan vieressä syvemmälle kaupungiin. Pian he näkevät edessaan muutaman laiturin ja rannalla lauman aaseja. Laitureihin on kiinnitettu yksi proomu ja parikymmenmetrinen höyrylaiva sekä kaksi soutuvenettä. Erikin ja Ulrikain helpotukseksi tuttu kanoottikin löytyy höyrylaivan vierestä.

Errolin silmiin ilmestyy iloinen kiilto ja hän ehdottaa, että shanghaijaamme kostoksi höyrylaivan. Muiden suostuvat kaikki hiipivät hiljaa laiturille. Ulrika lähtee kävelemään aaseja kohti ja kohta hirnuu vaimeasti muitten aasien kanssa. Errol menee tutkimaan höyrylaivan konehuonetta ja kertoo, että voi ehkä onnistua saamaan veneen liikkeelle varttitunnin sisällä. Erik kiinnittää kanootin höyrylaivan hinaukseen, Alice hakee lähimmän soutuveneen ja pistää senkin veneen hinaukseen.

Ulrika tulee takaisin ja kertoo, että heidän on poltettava proomu. "Aaseja kohdellaan huonosti, ne vetävät proomua joen rantaa pitkin. Poltetaan proomu.", Ulrika kertoo. Muut eivät ihmettele sen enempää vaan rupevat tutkimaan miten sen saisi parhaiten poltettua. He menevät proomuun ja toteavat sen olevan puuvillapaalluja täyteen ahdettu. Alice tutkii hetken kohdetta vanhan pyromaanin silmin ja ottaa repustaan pullon lääkeviinaa ja sirottelee sitä strategisiin paikkoihin ja tuikkaa sen tuleen. Tällä välin Errol on saanut jo kattilan lämpiämään ja paineen pikkuhiljaan nousemaan. Proomu syttyy palamaan kuin roihu. Pyromaanit juoksevat ehjänä höyrylaivalle. Parin hikisen minuutin kuluttua Errol onnistuukin saamaan sen verran painetta, että veneen onnistuu hiljaa paeta rikospaikalta. Tässä vaiheessa, kiitos onnistuneen suunnittelun, koko proomu ja sen sisältö ovat ilmiliekissä. Kaupunkilaiset ovat myös huomanneet palon ja juoksevat paikalle aloittamaan turhia sammutustoimia.

Ryhmä neuvottelee taas hetken ja päättää mennä takaisin yläjuoksulle bunkkeriin hakemaan sieltä tarvikkeet. Höyrylaivaa porhahtaa matkaan suunnattomalla 6.5 solmun vauhdilla liikkelle.

Aamupäivällä veneessa olijat huomaavat muutaman henkilön rannalla, jotka vilkuttavat heille. Osalla heistä on siteitä...

Errol kääntää keulan rannassa olevia kohti samalla kun taas Tafas ottaa kiväärinsa ja etsii hyvän ampuma-asennon. Jossain vaiheessa rantajoukko tunnistaa ryhmän ja lähtevät suojaan. Pari miestä jää ampumaan musketeillansa. Tafas ampuu mutta pahasti ohi. Ulrika urputtaa ettei noin helposta maalista voi ampua ohi ja ottaa kiväärin itselleen ja ampuu myös yhden laukauksen. Tämä osuu yhteen muskettimieheen saaden tämän hengiltä. Muut ehtivät rantakasvuston suojaan. Vene jatkaa matkaa.

Vene saapuu myöhään iltapäivällä bunkkeriin. Soutuvene irroitetaan ja jätetään tänne, ettei se enää hidastaisi vauhtia, kanootti jää varaveneeksi. Puolet bunkkerin ruokavarastosta lastataan veneeseen. Errol kaappariperinteitä noudattaen maalaan veneen entisen nimen piiloon ja kastaa aluksen uudeksi nimeksi Kultainen kukko. Veneen kannelle rakennetaan bunkkerista löytyneistä metallitangoista kehikko. Se katetaan osaksi vanerilevyilla ja lakanoilla. Ehostustöitä tehdään vielä toinenkin päivä.

Vene nimeltä Kultainen kukko lähtee seuraavana aamuna iloisesti puskuttaen jokea yläjuoksuun. Edellisenä iltana oli päätetty, että mennään tutkimaan mistä tämä joki saa alkunsa. Bunkkerista löytyneistä kartoista ei ole apua, joten Alice aloittaa oman kartan piirtämisen.

Iltapäivällä Kultaisen kukon väki näkee edessään koko joen katkaisevan padon. Sen toisesta reunassa on veneen mentävä kanava sekä miehitetty iso mörssäri joka osoittaa alajuoksulle päin. Errol kieltäytyy ajamasta venettä mörssärin kantaman sisään (hän väittää tuntevansa tykin), joten höyrylaiva ankkuroidaan parin sadan metrin päähän padosta. Kaikki muut paitsi Alice lähtevät kävelemään tykkimiehistöä kohti. Lähemmäksi päästyään he huomaavat myös pienemmän kanuunan joka laiskasti osoittaa lähestyvää ryhmää...


+
+ Hahmot
+
+					    Day				Age
+ Name	(Profession)	Pelaaja		Start		End		(days)
+
+ Tafas Ruiaxa
+ PR/Human		Ahponen		23.1.67		-		-
+
+ Alice Three
+ Doctor/Human		Aarni		14.2.68		-		-
+
+ Errol F. Disk
+ Liikemies/Human	Alakoski	7.7.70		-		-
+
+ Erik Thornin poika
+ Keittiömestari/Human	Kivinen		14.7.70		-		-
+
+ Ulrika Melin tytär
+ Professori/Human	NPC		14.7.70		-		-

Edellinen kuvaus Seuraava kuvaus Indeksiin


<kivinen@iki.fi>